Elektronischer Handel, Wissensmanagement und Wissensteilung (Electronic commerce, knowledge management, and knowledge sharing)

Wissensteilung und -handel auf elektronischen Marktplatzen (Knowledge Sharing and Trading on Electronic Marketplaces)   202-204
Authors: Roland Muller
it – Information Technology ,Volume 49  Issue 3, May 2007

Keywords: electronic commerce, knowledge management, knowledge sharing
 
Zus.: Die oft mangelnde Motivation der Beteiligten zum Wissensaustausch gilt als eines der größten Probleme bei der Einführung von Wissensmanagementlösungen. Die Dissertation stellt zum einen eine Theorie der Wissensteilung vor, zum anderen wird ein Modell für elektronische Wissensmärkte entwickelt. Die Theorie der Wissensteilung zeigt mögliche Ursachen für opportunistisches Verhalten in einem Wissensmanagementsystem auf und liefert testbare Hypothesen für die Wirkung von Anreizsystemen und kulturellen Faktoren. Die Theorie wurde empirisch anhand des tatsächlichen Wissensteilungsverhaltens in einem multinationalen Unternehmen getestet. Das Modell für elektronische Wissensmärkte stellt die einzelnen Elemente eines Wissensmarktes aufeinander aufbauend in einem Rahmenwerk dar. Verschiedene Marktmechanismen wurden experimentell unter Laborbedingungen auf ihre Wirkung für den Wisssenstransfer getestet. Es wurde eine Webservice-basierte IT-Architektur für Wissensmärkte entwickelt und die Durchführbarkeit prototypisch demonstriert.

Abstract: The lack of motivation of the participants to share their knowledge has become one of the most challenging problems when implementing knowledge management systems. The thesis introduces a theory of knowledge sharing, and presents a framework for electronic knowledge markets. We present an economic model for knowledge sharing, which offers possible reasons for opportunistic behavior in a knowledge management system. The theory provides testable propositions about the influence of different factors on knowledge sharing, such as incentives and culture. We have used actual transaction data from a global knowledge management system to empirically test our hypotheses about incentives and culture. Then, we have developed a framework for knowledge trading. It addresses the different subproblems in a knowledge market and suggests solutions for each of them. Moreover we have designed and implemented an experimental environment to observe knowledge trading behavior. The conducted experiments have been used to test our hypotheses about the performance of the market mechanisms and the free riding behavior. Finally, we developed an IT architecture for knowledge markets based on Web Services, and demonstrated its feasibility with a prototype.

Read/purchase the article online.

Copyright © Oldenbourg Wissenschaftsverlag GmbH 2007 All Rights Reserved.